buitenplaats elswout

Wandelen rond Buitenplaats Elswout: alle tips op een rij.

In Nederland zijn prachtige buitenplaatsen te vinden gelegen in de natuur. Eén van deze buitenplaatsen is Buitenplaats Elswout. Buitenplaats Elswout ligt in het kleine dorpje Overveen vlakbij Haarlem en is onderdeel van Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Al honderden jaren is het gebied rond Buitenplaats Elswout populair onder natuurliefhebbers. Rond Buitenplaats Elswout kun je verschillende routes wandelen. Wij wandelen de rode route van ongeveer vier kilometer (4km).

Let op: dit bericht kan advertenties bevatten.

Buitenplaats Elswout ligt in het kleine dorpje Overveen vlakbij Haarlem en is onderdeel van Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Het kleine natuurgebied staat in de regio met name bekend om de mooie buitenplaats met orangerie en om lekker te wandelen. Het gebied rondom de orangerie is ingericht volgens de Engelse landschapsstijl. Al honderden jaren is het gebied rond Buitenplaats Elswout populair onder natuurliefhebbers. Vroeger als jachtgebied, tegenwoordig om te wandelen, rondje sporten of om te genieten op de grasvelden. Rond Buitenplaats Elswout kun je verschillende routes wandelen. Wij wandelen de rode route van ongeveer vier kilometer (4km).

Wandelen over Buitenplaats Elswout

Alle wandelroutes rond Buitenplaats Elswout starten bij de ingang. Er is een kleine parkeerplaats waar je je auto kunt parkeren (betaald). Vanaf de parkeerplaats loop je via het entreegebouw de buitenplaats op. De rode route loopt langs de buitenplaats met water ervoor. We steken een bruggetje over en houden rechts aan. Links kun je nog even een kijkje nemen bij de oranjerie of bij de kinderboerderij (leuk voor als je met kinderen gaan wandelen). We vervolgen het pad en gaan nog een bruggetje over. Langzaam lopen we het bos in en je kan merken dat dit een oud bos is. Sommige bomen in dit gebied zijn zelfs 250 jaar! De route loopt een mooi stuk door het bos over leuke bospaden.

Tijdens het wandelen over Buitenplaats Elswout kom je langs water en huisjes.

Na een stuk door het bos wandelen we op een lange laan langs een beeld van een man met twee honden. Halverwege de laan slaan we links afslaan verder het bos in. Langs de route ligt een klein huisje. Deze is niet toegankelijk dus we vervolgen de route en lopen langs een aantal grote dennenbomen. Ondanks dat we al diep in het bos lopen, blijven we de auto’s horen. Buitenplaats Elswout ligt natuurlijk in de randstad, dus dat hoort er dan toch ook een beetje bij. We lopen verder over een klein bruggetje en slaan na het bruggetje rechts af. De route vervolgt zich aan de rand van het bos met aan de zijkant een weiland.

elswout
Een van de huisjes langs de route.

In het weiland spotten we twee ooievaars en een grote groep ganzen met kleintjes (zo schattig). We maken wat foto’s en lopen verder langs een grote omgevallen boom. De route gaat rechts af en gaat weer terug het bos in. We wandelen een stukje langs het water en komen mooie bomen tegen waarvan de wortels hun eigen weg vinden over het pad en de helling. Links is een uitzichtpunt en die laten we natuurlijk niet links liggen. We bekijken het uitzichtpunt en lopen het water over via een mooie houten brug. De route loopt verder door het bos en na de boshut moet je rechts aanhouden.

We zijn ondertussen toch een stukje geklommen, dus na een mooi stuk door het bos slaan we links af en vervolgt het pad verder naar beneden. De picknickweides komen weer in zich en we lopen over het bruggetje terug in de richting van het landhuis. Je kunt hier nog even heerlijk picknicken op je picknickkleed, het landhuis van buiten bekijken, een boek lezen of de kinderen kunnen spelen op de weide of kijken bij de kinderboerderij. Over de lange laan kom je weer terug bij het beginpunt van de route en de parkeerplaats.

Buitenplaats Elswout in het kort

Elswout
Uitzicht over de orangerie Elswout

Buitenplaats Elswout is een mooi, klein natuurgebied vlakbij Haarlem. Het is een ideale plek om even een frisse neus te halen of een klein stukje te wandelen. Groot is het gebied niet, dus verwacht geen lange wandeltochten. Het is natuurlijk wel leuk om te picknicken op één van de grasvelden rond de buitenplaats. Rondom de buitenplaats is het gebied iets minder natuurlijk, doordat de grasweides worden gemaaid.

Hieronder vind je wat belangrijke gegevens van Buitenplaats Elswout.

Meer informatie over Buitenplaats Elswout is te vinden op de website van Staatsbosbeheer of Nationaal Park Zuid-Kennemerland.